Fina -fint för tanken
Startsidan Blogg Fotoalbum Nostalgimacken Vänner Gästbok
Debatt Topplistor Om mig Logga in
Ödegården (7)
Ödehusen i Torsåskommun (7)
Ödehuset (15)
Ödehuset i skogen (8)
Ödehuset vid E22:an (9)
Ödehuset vid grusvägen (3)
Ödetorpet utanför Rotavik (16)
Överraskningen (2)
Arkiv x (36)
Bärgar Pelle i Kalmar (11)
Bärgningsbilar (73)
Bensinbolaget Fina fordon (2)
Bensinmackar Fina (3)
Blå Mocca (3)
Custom bilar (21)
Cykelkärran (3)
Det lilla uthuset/snickarbon (7)
Efterlysning (2)
Epa traktor (18)
Fina historik (6)
Gamla mackar (12)
Gamla mackar som haft finaflagg (11)
Hemligheten (6)
Kalmar Ångkvarns Scania Vabis (1)
Kalmar bryggeri (3)
Kalmar Elementfabrik (3)
K-märkt (8)
Kuriosa från Kalmar (23)
KVAB Kalmar Verkstad (8)
Längst ut på udden (7)
Lastbilar (109)
Lista över kaross och fordonspåbyggare (5)
Litteratur maskiner (23)
Maskiner (49)
Mina fordonsminnen (11)
Mini Monarken (14)
Modellbilar från förr (5)
Modellbyggare & modeller. (17)
Muskelbilar från förr (18)
Nostalgimacken (80)
Nyckelringssamling ( Övriga ) (30)
Nyckelringssamling ( Fina ) (10)
Personbilar (17)
Privatmuseum, obs ej nostalgimacken (18)
Samlarspecial från macken (116)
Sevärt i Kalmartrakten (7)
Skrotbilar = kulturlämningar (42)
Spökmoppen (5)
Thorcykel Torsås (2)
Trafikolyckor i Kalmartrakten. (2)
Traktorer i förfall (20)
Vattenverket (3)
Vegacykeln med påhäng.... (16)
Volvo 244DL B 1975 (8)
Volvo Kalmarverken (17)



Den 28 februari 1916 inregistrerades en lastvagn av fabrikat Scania Vabis av typ FLa 14. Fordonet fick registreringsnummer H9 och lastvagnen ställdes undan under krigsåren men 1920 togs den åter i trafik med sina massiva gummi hjul och den manshöga kylaren återfick sin glans. Fordonet försågs med en hytt och lackades i Kalmar Ångkvarns blåa färg med röda ränder. Det var kutym att chaufförerna bjöd företagets målare på en liter brännvin, för att linjerna skulle bli absolut raka. Scanian fanns kvar i trafik fram till 1932 då den såldes till NOJ Oskarshamns järnväg som byggde om lastbilen till växellok med placering i Nässjö. 1936 såldes den vidare till Bruzafors-Hällefors där fordonet tjänstgjorde som växellok vid industrin i Mariannelund fram till 1950 talet. Under 1970 talet togs fordonet omhand av Scania Museet som sedan tog vara på alla äkta delar att användas till renoveringar på andra samtida Scania Vabis lastbilar. Chauffören av denna magnifika lastbil om fem ton (nio med släp) var John Carlsson (Svartingstorparen) och 1947 var han en av mottagarna av Patriotiska sällskapets silvermedalj efter 28 tjänsteår.

hittabutik.se - 12.000 webbutiker! | ehandelstips.se - allt om ehandel
(c) 2011, nogg.se & David Hellstrand                                             Skaffa en gratis hemsida