En klassisk nyckelring
|
|
En av grävmaskinerna som arbetade med markarbeten åkte själv ner i hålet och fick hjälpas upp av två bärgningsbilar och två mobilkranar under bygget av Volvo Kalmarverken 1973
|
|
Hela tisdagen arbetade två bärgningsfirmor med att få upp lingrävaren ur lerhålet.
|
|
54 ton grävmaskin är inte lätt att flytta på...
|
|
Bärgar Pelles Bojen och Oskarshamns tungbärgare fick uppdraget att dra upp haveristen
|
|
Volvo Kalmarverken som den presenterades 1971-72
|
|
Volvo 164 under montering 1974-75
|
|
En av dom batteridrivna monteringsvagnarna i monteringshallen där Volvobilarna monterades på.
|
|
Volvo 940 modellen
|
|
Monteringsarbete på en Volvo 940
|
|
Den första kalmarbyggda Volvo 164:an överlämnas till P G Gyllenhammar.
Nycklarna överlämnas av Kalmarverkens chef.
Karl Erik Nilsson.
Året var 1974.
|
|
Volvo 760 byggdes som bekant på fabriken och här är en reportagebild från 1985.
|
|
Volvo Kalmarverken från 1985
|
|
En bildserie från Volvo Kalmarverken.
|
|
Specialbyggen av varierande
storlek.
|
|
Produktionsexempel genom åren.
Sorgligt nog så kan det nämnas att trots att Kalmarfabriken hade den högsta kvaliteten på bilarna
så lades en väl fungerande fabrik ner.
|
|
Produktion av personbilar hos Volvo Kalmarverken
startade 1974 och upphörde 1993.
|
|