Startsidan Blogg Fotoalbum Vänner Gästbok
Debatt Topplistor Om mig Logga in
Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<
Augusti (2019)
>>


De här bjässarna väger runt 45.000 ton

Sugen på en elbil modell större?

Grävskoporna i Bagger-klassen rymmer garanterat hela familjen - bara i ett skovelhjul - och har rejält med benutrymme. Kruxet är bara att de drivs med el - en maskin kräver 16,56 megawatt med el.Världens största grävskopor tillhör den tyska Bagger-klassen. De används i dagbrott, öppna grunda gruvor där främst brunkol bryts.


De här bjässarna väger runt 45.000 ton, vilket framstår som en overklig siffra. Men översatt till mer begripliga mått motsvarar det 28.125 Volvo V70. De är knappt hundra meter höga, alltså halvvägs till taket på Turning Torso.

Sin storlek till trots är Baggergrävarna mobila. De drivs av tolv larvfotsband, där varje band är 3,6 meter brett, 2,4 meter högt och 14 meter långt. En av de största, Bagger 288, flyttades 2001 från Hambachbrottet till Garzweilergruvan i Tyskland, en sträcka på 22 kilometer. Resan tog dock tre veckor och kostade cirka 75 miljoner kronor att genomföra.

Familjens bjässe är dock Bagger 293, som klarar att flytta 240.000 kubikmeter jord, grus eller kol på en dag. Med den kapaciteten tar det strax över två dagar att flytta en jordmassa motsvarande hela Globenarenan i Stockholm.

Låter det intressant som fordon bör också nämnas att man inte kan köra den ensam, det behövs ytterligare fyra personer för manövreringen.

Pris runt 700 miljoner dollar till köpet...

28 September 2009  | Länk | Bagger 293 kolgrävmaskin | 0 kommentar


12.000 webbutiker! | alltomklader.se
(c) 2011, nogg.se & Bo Ask                                             Skaffa en gratis hemsida