Startsidan Blogg Fotoalbum Vänner Gästbok
Debatt Topplistor Om mig Logga in
Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<
Oktober (2019)
>>


Wilhelm Gustloff

Wilhelm Gustloff. 208,5 x 23,5 meter, 25.484 BRT tyskt passagerarfartyg, byggt 1938

Motor MAN 8 cylindrig på 9.500 Hk fart 15,5 knop, 12000 nm på full tank






www.wilhelmgustloff.com/sinking.htm

uppkallad efter nazistisk "martyr". Skeppet byggdes för 1463 passagerare och en besättning på 650 personer. Under ett ynka år hann hon gå i kryssningstrafik genom "Kraft durch Freude" med subventionerade semesterresor för arbetare. Sen kom kriget. Den 30 januari 1945 var hon proppfull med civila flyktingar och soldater på väg från Danzig mot Kiel för att fly från röda armén. Hur många som var ombord vet ingen, kanske 10 000. På kvällen upptäcktes hon av av sovjetiska ubåten S-13, under kapten Alexander Marinesko. Tre torpeder träffade och hundratals dog omedelbart. Efter en timme sjönk hon på 50 m djup utanför den numera polska kusten. Ca 1250 överlevde och kanske 7-9000 dog i iskallt vatten och snöbyar. Det var 15 minusgrader den natten och detta är den värsta sjökatastrofen någonsin. Vraket betraktas som grav och krigsmonument, området bevakas av polska kustbevakningen och dykning är inte tillåten. Fören och aktern är välbevarade, men mitten demolerades efter kriget. Midskepps är skrovet så trasigt, att om det berömda Bärnstensrummet (enligt rykten) finns där, lär även det vara söndertrasat.

Tragiskt nog nåddes aldrig Gustloff av varningen om den ryska ubåten S 13 som låg och lurpassade på tyska fartyg rakt i Gustloffs kurs. Men klockan 21.15 lät kommendören Aleksander Marinesco avfyra tre torpeder mot fartyget, som alla träffade. Den andra torpeden gick rakt in vid simhallen, där flera hundra marinlottor inkvarterats. De flesta hann aldrig uppfatta något, de dog vid explosionen. Fartygets vin- och spritförråd som låg vägg i vägg exploderade, och splitter och skärvor från 60 000 flaskor for som projektiler in mot kvinnorna. Endast två personer överlevde från denna del av fartyget, de som försökte ta sig ut stängdes inne av de vattentäta dörrarna som omedelbart stängts vid attacken.
En stor del av besättningen stängdes också inne. De var inkvarterade i den främre delen av fartyget och när dörrarna stängts hade ingen en chans att komma ut. De dog antingen av vattnet eller i en långt utdragen och plågsam kvävningsdöd.
De eskortfartyg som följt Gustloff kom fram, men det hårda vädret och det iskalla vattnet krävde direkt en stor tribut. När en av livbåtarna skulle firas låste sig mekanismen på ena sidan medan den andra sänktes. Efter några sekunder föll båten, de som tagit plats i den föll handlöst ned i vattnet och försvann.
Hela havet fylldes av panikslagna människor. De som hade livbälten måste dock snabbt upp i en livbåt eller en flotte, och de flesta kyldes snabbt ned.
Wilhelm Gustloffs dödskamp varade ungefär en timme. Strax innan hon försvann inträffade något som för de överlevande för alltid kom att rista sig in i deras minne. Heinz Schön simmade i sitt livbälte och vände sig om mot fartyget:
"Och då skedde det ofattbara. Som av en spökhand tändes på en gång hela fartygets belysning – i full glans strålade skeppet. Gustloff sjunker i festbelysning."
Samtidigt dånade visslan oupphörligt, något som ingen senare hjälpligt kunnat förklara. Det var en wagneriansk ragnarröksvision, samtidigt som snön yrde och månen då och då tittade fram mellan de rasande molnen.
Nio fartyg räddade omkring 1 250 människor, men då det funnits drygt 10 500 människor ombord hade mer än 9 000 människor omkommit. Tidernas största fartygskatastrof var ett faktum, men händelsen har inte förrän de senaste åren börjat uppmärksammas.
Wilhelm Gustloff är en massgrav, hon vilar på omkring femtio meters djup vid den polska kusten. Talrika expeditioner har besökt henne, trots att det i princip är dykförbud på platsen. Envisa rykten har velat göra gällande att det ryktbara bärnstensrummet (en gåva av en preussisk kung till tsaren) funnits ombord, och detta har lockat många dykare.
Ryktena är troligen endast skrönor, som så ofta när ett fartyg går under. Men Östersjön är platsen för den största fartygsolycka historien känner
8 November 2009  | Länk | 30/1-45 Sänktes Gustloff | 0 kommentar


12.000 webbutiker! | alltomklader.se
(c) 2011, nogg.se & Bo Ask                                             Skaffa en gratis hemsida