Startsidan Blogg Fotoalbum Vänner Gästbok
Debatt Topplistor Om mig Logga in
Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<
Augusti (2019)
>>


M/S Landskrona

fd. M/S Landskrona

Här ligger strandade Landskrona
I början av 80-talet gick M/S Landskrona mellan Landskrona och Köpenhamn. Nu ligger färjan inbäddad i Marockos sanddyner.


LANDSKRONA. Den kommer inte att gå fler turer, 40 år gamla Landskrona. För något eller några år sedan strandade färjan av någon anledning på Marockos Atlantkust och kom aldrig loss. Nu ligger den på stranden och i stället för vattnets vågor omges den av böljande sand medan färgen flagnar och rosten tar över.
Stefan Ossvik gjorde sin praktik ombord på en båt som lade till i närheten och kunde ta bilden på Landskrona, eller Yaiza som den hade döpts om till.
— Den låg väl 100—150 meter upp på stranden. Den var inte övergiven utan det verkade bo människor på den för det sprang några hundar på däcket, säger han.

Vad som egentligen gjorde att färjan gick på grund har vi inte lyckats få några uppgifter om. Däremot att den den sista tiden användes som flytande diskotek på Kanarieöarna. Den var då ombyggd och ommålad till närapå oigenkännlighet för de som brukade ta färjan över sundet eller som arbetade ombord.
Landskrona byggdes i mitten av 60-talet på ett tyskt varv och levererades den 25 juli 1965 till rederiet Dampskibsselskabet Ærø, döpt till M/S Ærøboen. Färjan var 48 meter lång och kunde ta 400 passagerare och drygt 30 bilar. Den chartrades dock snabbt ut och togs 1966 över av Andelsfærgeselskabet Læsø, omdöpt till M/F Læsø, för att segla rutten Læsø—Fredrikshavn.
1981 blev färjan "svensk" då hon såldes till rederiet Ölandssund och fick följaktligen namnet Öland. Under sommaren 1981 transporterade hon turister mellan Grankullavik på norra Öland och Klintehamn på Gotland.

Turerna mellan de båda öarna blev dock inte långvariga, redan på våren 1982 såldes färjan till Marine Trading i Halmstad som chartrade ut den till Nabo-linjen. Färjan döptes om till Landskrona och sattes in mellan Landskrona och Köpenhamn. Premiärturen var klockan 8 på morgonen den 9 april. En enkel tur vuxen kostade elva kronor, pensionärer fick betala sju kronor medan barn under sex år åkte gratis. Men det var en minst sagt besvärlig premiärtur, minns Osvald Raun, skeppare och delägare i Nabo-linjen och som numera är pensionerad.
— Det var västlig eller nordvästlig storm så vi fick lägga oss i lä vid Ven. Vi kom aldrig till Köpenhamn utan fick vända tillbaka till Landskrona, vi fick ju vara rädda om passagerarna.
Redan året efter såldes färjan ytterligare en gång, till Rederi AB Polar och sattes in mellan Landskrona och Tuborg. Namnet fick färjan dock behålla. Nabo-linjen gick däremot i konkurs.
Ägarbytena var under hela 80-talet täta. Men 1988 lämnade färjan för gott de skandinaviska vattnen då hon såldes för att bland annat gå mellan Fuerte Ventura och Playa Blanca på Kanarieöarna. Hon gavs då namnet Yaiza.
I mitten av 90-talet byggdes hon om och blev ett flytande diskotek. Vad som orsakade färjans slutliga öde har vi inte kunnat hitta uppgifter om, inte heller exakt årtal när hon gick på grund. En del uppgifter säger att det skedde så sent som under 2005 men eftersom bilden på färjan i sanddynerna togs 9 januari förra året och att hon på den ser rejält nergången ut tyder det på att hon strandade betydligt tidigare.
Till havs lär Landskrona inte komma fler gånger.
15 Januari 2010  | Länk | färjan | 0 kommentar


12.000 webbutiker! | alltomklader.se
(c) 2011, nogg.se & Bo Ask                                             Skaffa en gratis hemsida