Startsidan Blogg Fotoalbum Vänner Gästbok
Debatt Topplistor Om mig Logga in
Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<
Oktober (2019)
>>


Westling Land Ockelbo

4 miljoner och ett bröllop sätter Ockelbo på turistkartan
Nu jädrar ska Ockelbo ta sin rättmätiga plats i rampljuset.

Med fyra miljoner kronor och ett bröllop.

Ja, varför skulle Ockelbo inte få låna lite av den kungliga glansen när bygdens son, Daniel Westling, kliver in i de fina salongerna?

Junibröllopet är ju ett pangtillfälle att sätta orten på kartan.

– Inte bara nationellt utan internationellt, säger region­direktören Mats Törnqvist.

Slogan: Love Ockelbo
Därför har Region Gävleborg beviljat Ockelbo tre miljoner i marknadsföringspengar och Ockelbo kommun skjuter till en.

Man har redan tänkt ut en slogan: Love Ockelbo.

Och tillsatt en projektledare, vid namn Monika Järnkvist.

Sedan är det mer osäkert.

Ska Daniel medverka i turistsatsningen, exempelvis?

– Nej, inte alls, säger Monika Järnkvist.

Hur ska bröllopet kunna hjälpa till om inte Daniel är med på satsningen? Ska ni smyganvända honom och Victoria?

– Nej, nej. Inte som vi har resonerat nu. Men bilder från bröllopet kommer ju att finnas på många ställen.

Vad kan tänkas locka turister från hela världen till Ockelbo?

– Ja, vi har ju Wij träd­gårdar, det är ju redan en attraktion. Och Älgparken. Och Vildmarksgalleriet som är en utställning med uppstoppade djur.

”Googlingen har ökat”
Regiondirektören Mats Törnqvist är säker på att Ockelbo kommer att stå i kosmos centrum.

– Det har redan varit tyska tv-team här och googlingen på Ockelbo har ökat.

Fast då måste jag nog göra regiondirektören en smula besviken.

För om man söker på ”Ockelbo Daniel Westling” dyker det bara upp 55 tyska sidor medan enbart Daniels namn genererar 19?200 träffar i Tyskland.

Fast vad vet jag – ett kungligt bröllop kanske är en turist­magnet av guds nåde?

Funkar inte i Norge
Nej, säger Åse Irene Fjermedal på turist­informationen i Kristiansand där norska prinsessan Mette-Marit är uppvuxen:

– Jag har inte hört om någon som åkt hit för att prinsessan kommer härifrån. Fast vi är ju väldigt stolta över henne
29 Januari 2010  | Länk | Ockelbo | 0 kommentar
EU vill förbjuda surströmming

EU vill förbjuda surströmming, Aldrig i Livet!
Något sååå, gott avskaffas inte av EU bara
så ni vet detta....


Fakta om Surströmming

Surströmmingspremiären är enligt tradition den tredje torsdagen i augusti. Surströmmingen har gamla anor. De första noteringarna om rätten finns i en skattelängd från Ångermanland som upprättades 1544.
Grundreceptet på surströmming bygger på fisk som fångats under lektiden på senvåren. Fisken läggs i saltlake i öppna träkärl, och hälls efter några dagar över i tunnor med lock. Där får strömmingen jäsa i upp till åtta veckor innan den läggs i plåtburkar.
Den gas som bildas vid jäsningen är en blandning av kolsyra och svavelväte, varav det sistnämnda skapar den speciella aromen. Surströmmingens motståndare brukar framföra att den är rutten, Livsmedelsverkets experter anser dock inte att så är fallet.
Det finns inga kända fall av matförgiftning orsakade av surströmming, symptom dagen efter kan nästan uteslutande härledas till ett för stort intag av starka drycker. Riktiga surströmmingsexperter brukar rekommendera mjölk till rätten.



Avskaffa E.U Ekonomisk Undergång NU...
Dra in deras höga löner i E.U
Sätt dem på svält löner...Då kanske
Surströmming duger som föda, också även
till dessa EU tjänstemän i Bryssell

Dioxin kan stoppa vår fisk,
Gillar du surströmming? Upp till kamp.

Då är det bäst att hamstra burkar.


Dispens för dioxin

Idag har Sverige dispens från EU att överskrida gränsvärdena för Dioxin i den fisk som säljs här. Det gäller framförallt fet fisk som lax, öring, sik och strömming. Den svenska dispensen gäller till den sista december 2011. Har vi inte kunnat visa på resultat till dess är det tveksam om dispensen förlängs.
- Men för att det alls ska vara aktuellt måste regeringen formellt ansöka om dispens igen, och det vet vi inte om regeringen alls är intresserad av säger Ruben Madsen.


De senaste dagarna har surströmmingsindustrin larmat om att den norrländska delikatessen är hotad.
- Om inte regeringen agerar kommer hela fiskeindustrin längs norrlandskusten att försvinna om ett par år säger Ruben Madsen, Surströmmingsakademien


Dioxin

Dioxiner är en vanlig benämning på 210 olika typer av klorerade derivat av dibenso-1,4-dioxin och dibensofuran. Vanligen avses med termen någon av de ca 10 av dessa föreningar som är mycket giftiga, bland annat TCDD som är ett av de starkaste gifterna man känner till.

Dioxiner bildas i små mängder under många kemiska processer, t ex förbränning av plaster, och är ett farligt miljögift. Med andra ord finns det ingen medveten tillverkning av dioxiner utan de bildas alltid som en oönskad biprodukt vid förbränningsreaktioner.

Människan kan få i sig dioxiner i låga doser genom fettrik mat, och animaliska produkter; särskilt fet havsfisk har höga doser. Små mängder dioxiner verkar dock kroppen kunna hantera, utan att komplikationer uppstår.

Förgiftning kan bland annat ge allvarliga hudskador (klorakne), försämrat immunförsvar, tumörer, mutationer och störningar på reproduktionssystemet. Dioxiner lagras i kroppsfettet, och halveringstiden varierar beroende på sort, men kan vara mellan 7-20 år, ibland längre. Vid graviditet förs giftet över till fostret, och senare via bröstmjölken, varför skador på foster och spädbarn är en av de allvarligare följderna; missfall är dock en vanlig komplikation.

Känsligheten varierar mycket beroende på djurart. I synnerhet marsvin tycks vara känsliga.
Kända fall av dioxinförgiftingar skedde under Vietnamkriget (Agent Orange), i Seveso och 2004 under ett presidentval mot Ukrainas dåvarande oppositionsledare Viktor Jusjtjenko.



Snart kan fisken vara förbjuden.

Även om jorden inte skulle gå under 2012, som vissa domedagsprofeter tror, blir det ett tufft år för alla surströmmingsälskare.

Då kan fisken vara förbjuden.

”Verkligen hotad”
– Den är verkligen hotad och det känns inte bra. Det handlar om vår nationella identitet och matkultur, säger Ruben Madsen, ordförande i Surströmmingsakademien.

Den feta fisken innehåller nämligen miljögiftet dioxin.

Värdena är ofta högre än vad EU tillåter, men Sverige har dispens på att sälja strömmingen.

Dispensen löper ut 2011
Den 31 december 2011 löper dispensen ut.

I går satt representanter från surströmmingsbranschen, länsstyrelsen och Fiskeriverket i krismöte i Örnsköldsvik för att diskutera hur fisken kan räddas.

– Vi har en otroligt positiv anda, men det ligger en tung skugga över hela stämningen. Från början var jag kaxig men nu blir jag mer och mer orolig för framtiden, säger Ruben Madsen.

För att dispensen ska förlängas måste svenska politiker ansöka om nytt specialtillstånd.

”Viktigt för Sverige”
– Vi har redan påbörjat en process för att ha kvar surströmmingen. Den är en viktig del av ett matkulturellt Sverige och den fiskas på platser där jobb och företag inte är så många, säger jordbruksminister Eskil Erlandsson
22 Januari 2010  | Länk | Meny Mat och Bak recept | 0 kommentar
Energibars

Energibars


"De här energibitarna är perfekta att äta som ett litet mellanmål. Om du
doppar dem i mörk choklad blir de mer som kako...

1 dl valnötter
2 dl fiberhavregryn
2 dl solrosfrön
0,5 dl pumpafrön
1 dl russin
1 dl torkade aprikoser
1 dl linfrö, krossade
0,5 dl fruktjuice, valfri
3 st äggvita(or)
200 gram mörk choklad


Tillagning
Ca 20 st

1. Hacka nötterna och blanda dem med de övriga torra ingredienserna.

2. Häll över juicen och rör om. Separera äggvitorna från gulorna och
vispa äggvitorna lätt.

3. Blanda i äggvitan och rör om ordentligt.

4. Tryck ut smeten i två avlånga brödformar.

5. Grädda i 125 grader i ca 25 minuter.

6. Låt kakorna svalna helt innan du skär dem i bitar.

7. Doppa bitarna ev i smält choklad eller ringla lite över.
21 Januari 2010  | Länk | Meny Mat och Bak recept | 0 kommentar
Boxholms ostar kom och köp

Aldrig långt till Boxholms ostar

Våra ostar säljs i butiker över hela landet, hos ICA-handlarna, i Coop, Axfood, Bergendahls och i övriga välsorterade livsmedelsbutiker.

Du kan även handla Boxholms ostar i vår egna ostbutik på Älvkullevägen 7 (Fällhagen) i Boxholm, Östergötland.

I vår butik kan du även köpa vår nya kokbok "Mer smak av ost" för 119:-. Här kan du se ett smakprov!

Vi har öppet
måndag-torsdag 9.30-13.00
samt fredagar 9.30-18.00.

Extra sommaröppet v 24-34
måndag-fredag 9.30-18.00

Ett besök i vår ostbutik brukar också vara ett populärt inslag i arrangerade bussresor. Ring gärna 0142-29 33 30
så möter vi upp på bästa sätt vid ostdisken.

info@boxholmsost.se


Våra presentkartonger kan företag också inhandla genom vår webbutik.
20 Januari 2010  | Länk | Meny Mat och Bak recept | 0 kommentar
Apelsin- och senapspanerat kalkonbröst

Tillagningstid totalt: 1 time 30 min
Arbetstid: 1 time

Ingredienser: 4 pers.

800 g potatisar
4 klyftor vitlökar
1 msk olivolja
havssalt
peppar

Kød:
600 g kalkonbröst
grovsalt
peppar
3 msk dijonsenap
2 msk apelsinjuice
1 dl ströbröd
2 msk färsk Legro persilja
1 msk färsk Legro timjan

Tilbehør:
200 g savoykål
8 salladslökar
2 msk pinjenötter
10 g smör
bordssalt
peppar


Tillagning:
-Ugnsrostad potatis: Värm ugnen till 200°C. Blanda potatisskivor, vitlök, olivolja, salt och peppar i en skål. Bred blandningen på en bakplåt och ställ den i ugnen näst längst ner i 45 min. eller tills potatisen har blivit gyllene och frasig.

-Kalkon: Gnid in köttet med salt och peppar. Bryn i smör ca. 2 min. på varje sida i en het panna. Ställ den sedan i ugnen på mellersta falsen i 20-30 min. Tjockleken avgör stektiden. Nagga med en sticka och kolla om saften är klar. Ta ut köttet och låt det vila.

-Blanda senap och apelsinjuice med hälften av ströbrödet. Pensla blandningen på ovansidan av köttet. Blanda resten av ströbrödet med vitlök, persilja och timjan. Strö blandningen över senapen, tryck lite så att den fastnar. Grilla kalkonköttet i ugnen på mellersta falsen i 5-7 min.

-Tillbehör: Plocka bort bladen på savoykålen och skär dem i mindre bitar. Dela salladslöken på mitten. Rosta grönsakerna och pinjenötter i smör i några minuter. Salta och peppra.
20 Januari 2010  | Länk | Meny Mat och Bak recept | 0 kommentar
S/S Nedjan var ett svenskt ångdrivet lastfartyg

S/S Nedjan var ett svenskt ångdrivet lastfartyg, byggt i Skottland 1893 och 64 m långt. I början av januari 1954 var hon ett gammalt slitet fartyg som seglade ut från Norrsundets hamn 35 km N. Gävle. Lasten var virke och det var storm näst intill orkan och minusgrader.

Under natten gjorde hon nödanrop över radio, till Härnösands kustradio för att slutligen förlisa i Gävlebukten Norr om Eggegrunds Fyr. Ingen överlevde förlisningen och själva vrakplatsen var okänd. Först 1996 återfanns vraket med hjälp av side scan sonar. Hon ligger på 32 m djup norr om Eggegrund i Gävlebukten. Hon är mycket välbevarad och står rätt upp på botten i ett stycke, men roder och propeller saknas. Av de 17 omkomna syns inga spår. Befälhavare var J A Jönsson från Brantevik/Österlän. Kapten varnades för att gå från den skyddade hamnen i Norrsundet men
han kunde inte vänta...Troligen slets roder och propeller bort redan utan för Norrsundet, för sedan drev fartyget söder ut hela natten....
15 Januari 2010  | Länk | S/S NEDJAN | 0 kommentar
S/S Worms

Worms byggd i Newcastle längd 122,5 m bred 16 m övergiven 1918. Drogs herrelös in till Karlshamn av Neptun, Boskap ombord, 600 hästar och ett antal åsnor. 350 hästar och 40 åsnor auktionerades bort (vid järnvägsstationen) Resten var döda eller fick avlivas.
15 Januari 2010  | Länk | övergivet fartyg | 0 kommentar
Fakta om fartyget Seaside

Det vita skeppet i Tappströmskanalen Ekerö/Stockholm



Ni ser det varje dag på väg till och från Ekerö. Det vita fartyget i Tappströmskanalen. På sista tiden har skeppet börjat luta betänkligt.




Fartyget Seaside - foto: Mathias Dillmann

I många år har det vita skeppet "Seaside" legat i Tappströmskanalen. På sista tiden har skeppet fått slagsida och många har ringt till kommunen och undrat varför ingenting görs.

Här är mer information om vad som görs. Fredag den 12 juni genomfördes en länspumpning av fartyget på uppdrag av Kronofogden för att säkerställa att skeppet inte ska välta. Kronofogdemyndigheten kontaktade Mathias Dillmann på Ekerö Rederi AB om att något omedelbart måste göras åt fartyget i Tappströmskanalen.

Ekerö Rederi AB och Sjöfartsinspektionen hade kontrollerat fartyget Seaside under en längre tid. De sista dagarna hade fartyget fått allt större slagsida. Man bedömde att fartyget ej skulle kunna flyta upprätt länge till.


Skeppet Seaside länspumpas - foto: Mathias Dillmann

Pumpbilar kontaktades och Ekerö Rederi AB ryckte ut med bogserbåt,
arbetsbåt och bemanning för att rädda fartyget från att sjunka och förorsaka utsläpp av miljöfarliga ämnen. Åtta slambilar pumpade hela natten ut 95 000 liter vatten, varav 15 000 liter var förorenat av olja och diesel under maskin. Enbart en liter olja täcker upp till 1000 kvm vattenyta.

Efter mycket hårt arbete flöt fartyget, dock med liten slagsida som uppstår på grund av att inkräktare har stulit för mycket av inredningen. Fartyget är enligt uppgift trots allt i god kondition.

Förrättning
Vecka 25 ska förrättning ske av Kronofogden. Det betyder att Kronofogden, enligt bestämmelser i Utsökningsbalken 16 kap 6 §, förklarar fartyget för avflyttat.
Det innebär bland annat att fartyget kommer att ligga kvar i ytterligare tre månader. Har det inte hämtats av ägaren inom den tiden ska det säljas eller skrotas.
Under tiden kommer skeppet i möjligaste mån göras oåtkomligt för utomstående genom inhägnad och förslutning av ingångar.

Fakta om fartyget Seaside
Hon är byggd 1953 av Drammen Slip & Verksted och har gått norska Hurtigrutten. Tidigare hette hon Skogøy.

483 bruttoton.
Längd: 50 m
Bredd: 8,11 m
Djup: 4,5 m

15 Januari 2010  | Länk | trappströmskanalen | 1 kommentar
M/S Landskrona

fd. M/S Landskrona

Här ligger strandade Landskrona
I början av 80-talet gick M/S Landskrona mellan Landskrona och Köpenhamn. Nu ligger färjan inbäddad i Marockos sanddyner.


LANDSKRONA. Den kommer inte att gå fler turer, 40 år gamla Landskrona. För något eller några år sedan strandade färjan av någon anledning på Marockos Atlantkust och kom aldrig loss. Nu ligger den på stranden och i stället för vattnets vågor omges den av böljande sand medan färgen flagnar och rosten tar över.
Stefan Ossvik gjorde sin praktik ombord på en båt som lade till i närheten och kunde ta bilden på Landskrona, eller Yaiza som den hade döpts om till.
— Den låg väl 100—150 meter upp på stranden. Den var inte övergiven utan det verkade bo människor på den för det sprang några hundar på däcket, säger han.

Vad som egentligen gjorde att färjan gick på grund har vi inte lyckats få några uppgifter om. Däremot att den den sista tiden användes som flytande diskotek på Kanarieöarna. Den var då ombyggd och ommålad till närapå oigenkännlighet för de som brukade ta färjan över sundet eller som arbetade ombord.
Landskrona byggdes i mitten av 60-talet på ett tyskt varv och levererades den 25 juli 1965 till rederiet Dampskibsselskabet Ærø, döpt till M/S Ærøboen. Färjan var 48 meter lång och kunde ta 400 passagerare och drygt 30 bilar. Den chartrades dock snabbt ut och togs 1966 över av Andelsfærgeselskabet Læsø, omdöpt till M/F Læsø, för att segla rutten Læsø—Fredrikshavn.
1981 blev färjan "svensk" då hon såldes till rederiet Ölandssund och fick följaktligen namnet Öland. Under sommaren 1981 transporterade hon turister mellan Grankullavik på norra Öland och Klintehamn på Gotland.

Turerna mellan de båda öarna blev dock inte långvariga, redan på våren 1982 såldes färjan till Marine Trading i Halmstad som chartrade ut den till Nabo-linjen. Färjan döptes om till Landskrona och sattes in mellan Landskrona och Köpenhamn. Premiärturen var klockan 8 på morgonen den 9 april. En enkel tur vuxen kostade elva kronor, pensionärer fick betala sju kronor medan barn under sex år åkte gratis. Men det var en minst sagt besvärlig premiärtur, minns Osvald Raun, skeppare och delägare i Nabo-linjen och som numera är pensionerad.
— Det var västlig eller nordvästlig storm så vi fick lägga oss i lä vid Ven. Vi kom aldrig till Köpenhamn utan fick vända tillbaka till Landskrona, vi fick ju vara rädda om passagerarna.
Redan året efter såldes färjan ytterligare en gång, till Rederi AB Polar och sattes in mellan Landskrona och Tuborg. Namnet fick färjan dock behålla. Nabo-linjen gick däremot i konkurs.
Ägarbytena var under hela 80-talet täta. Men 1988 lämnade färjan för gott de skandinaviska vattnen då hon såldes för att bland annat gå mellan Fuerte Ventura och Playa Blanca på Kanarieöarna. Hon gavs då namnet Yaiza.
I mitten av 90-talet byggdes hon om och blev ett flytande diskotek. Vad som orsakade färjans slutliga öde har vi inte kunnat hitta uppgifter om, inte heller exakt årtal när hon gick på grund. En del uppgifter säger att det skedde så sent som under 2005 men eftersom bilden på färjan i sanddynerna togs 9 januari förra året och att hon på den ser rejält nergången ut tyder det på att hon strandade betydligt tidigare.
Till havs lär Landskrona inte komma fler gånger.
15 Januari 2010  | Länk | färjan | 0 kommentar
((S/S SKYTTERN Läcker dagligen 1000 liter Olja))

Båtvrak som möjliga miljöhot

((S/S SKYTTERN Läcker dagligen 1000 liter Olja))

I Skagerrak finns 261 kända vrak som identifierats som potentiella miljöhot. Tjugo av dessa återfinns så nära den svenska kusten att de är inom länsgränsen för Västra Götalands län.

Den största andelen vrak härrör från andra världskriget, varför många idag är sönderrostade och en del har redan börjat läcka olja.

Trots att problemet uppmärk sammats periodvis sedan mitten av sjuttiotalet finns fortfarande ingen lag stiftning som reglerar ansvaret för de förebyggande åtgärder, som krävs för att förhindra framtida oljeutsläpp från de riskklassade vraken. Finansieringen av den mycket kostsamma saneringen och/eller bärgningen av vraken är dessutom svår att lösa eftersom ägande- och ansvarsförhållandena är oklara.

”Förstudien är tänkt att ge en översikt av befintlig kunskap rörande vraksanering. Vi har också noterat ett stort behov att utarbeta en långsiktig handlingsplan som inkluderar en tydlig ansvarsfördelning för bedömning och sanering av potentiellt miljöfarliga vrak. Det är hög tid att agera eftersom flera av vraken läcker redan idag,” konstaterar Ida-Maja Hassellöv från Chalmers som är författare till förstudien.

Unikt samarbete mellan privata bolag, länsstyrelse och högskola
Förstudien är framtagen genom ett unikt samarbete mellan medlemmar från Länsstyrelsen i Västra Götalands län, Chalmers, Preem Petroleum och Stena Bulk, en sammansättning, som har inneburit tillgång till värdefullt kunnande i projektgruppen.

Förstudien har finansierats av Preem Petroleum och Stena Bulk
”Miljöarbete utgör en central del i både Stena Bulks och Preems verksamheter. Vi lägger ner mycket resurser på säkerhet kring våra fartygstransporter och att minska vår påverkan på miljön. Samtidigt finns det vrak runt omkring vår kust som dagligen läcker ut olja och andra miljöfarliga ämnen. Ingen tar ansvar för frågan och miljökonsekvenserna kan bli stora. Vi hoppas att vår rapport kommer att bidra till att få fokus på problematiken och att hitta en lösning på problemet,” säger Michael G:son Löw vd och koncernchef för Preem och Ulf G Ryder, vd och koncernchef Stena Bulk i ett gemensamt uttalande.

Fakta om S/S Skytteren
Förstudien inkluderar en fallstudie av S/S Skytteren, som är det i särklass största kända oljeläckande vraket i Skagerrak. Skytteren vilar på 74 meters djup, ca 9 km väster om Måseskär och kan ha haft en bunkerkapacitet om 6000 m3. I händelse av ett större läckage från Skytteren skulle oljepåslaget längs Bohuskusten kunna bli omfattande.


Skytteren - ett vrak med historia

Atlantångaren som blev en valkokare sänktes av sin egen kapten mitt under brinnande världskrig. Fartyget S/S Skytterens bana slutade på Skagerraks botten 1942, och den forna Australienfararen är i dag ett oljeläckande vrak.

Ångfartyget Skytteren hette från början S/S Suevic. Hon byggdes vid förra sekelskiftet för rederiet White Star Line, känt för en annan atlantångare: Titanic.
Suevic började sin bana som ett kombinerat passagerar- och fraktfartyg på rutten Liverpool - Sydney. En dimmig marsdag 1907 gick fartyget på grund utanför Plymouth, fullastat och med 523 passagerare och besättningsmän ombord. Efter 16 timmar var alla evakuerade och man försökte dra loss fartyget från grundet. Det lyckades dock inte, så rederiet beslöt sig för en okonventionell bärgning: man sprängde helt enkelt loss fören och bogserade sedan aktern in till land. Efter att en ny för svetsats på togs Suevic i trafik igen, och användes under första världskriget för trupptransporter åt brittiska flottan.

1928 såldes hon till ett norskt rederi och byggdes om till valkokaren S/S Skytteren.
Under andra världskriget hamnade fartyget i kvarstad i Göteborgs hamn. Trots att tyska fartyg patrullerade den svenska kusten gjorde Skytteren i sällskap med nio andra norska fartyg 1942 ett försök att fly över till de allierade. Den tyska flottan var dock förvarnad och låg och väntade utanför svenskt territorialvatten. Utanför Måseskär varnades Skytteren av två av de andra utbrytarfartygen som vänt och var på väg tillbaka, men varningen kom för sent. Fartyget träffades av tysk eld och blev så pass skadat att kaptenen valde att själv sänka det, för att förhindra att hon föll i fiendens händer. En besättningsman omkom och resten hamnade i tysk fångenskap.

Skytteren ligger nu på drygt 70 meters djup väster om fyren Måseskär. På senare år har större mängder olja observerats i området, och Kustbevakningens undersökningar visar att oljan kommer från vraket.
− Med undervattenskamera har vi sett att skrovet är sönderrostat och släpper igenom oljedroppar, säger Filip Lundgren, räddningstjänsthandläggare i Region Väst.
När Skytteren sjönk var hon fullbunkrad för att klara en längre resa, och uppskattas ha haft en bunkerkapacitet på 6 000 m³. Att Kustbevakningen skulle tömma fartygets oljetankar är inte aktuellt i nuläget, eftersom det inte handlar om räddningstjänst i lagens mening. En sådan operation skulle bli dyr, och det finns ingen ägare eller försäkringsbolag som tar på sig något ansvar för vraket.
Skytteren är inte det enda potentiella miljöhotet från havets botten. Runt Sveriges kust ligger ett antal vrak med olja i rostande tankar, många av dem från andra världskriget.
Statskontoret presenterade nyligen utredningen ”Vrak och ägarlösa båtar” där det föreslås att hanteringen av miljöfarliga vrak ska samordnas nationellt. Enligt förslaget får Sjöfartsverket i uppdrag att inventera vraken och ta fram ett program för att sanera de mest akuta fallen. När det handlar om att undersöka vraken inför en eventuell sanering kan Kustbevakningens resurser med fartyg och dykare bli aktuella.
− De här problemen kommer att bli större i framtiden. Vi vill gärna medverka till att lösa det här på lång sikt, säger Filip Lundgren.




Vrak runt Sveriges kust
Den här förstudien behandlar vrak i Skagerrak, men med stor sannolikhet finns det många ytterligare potentiellt miljö farliga vrak längs resterande del av Sveriges kust. Således finns det ett behov av att upprätta en nationell databas över kända potentiellt miljöfarliga vrak.

Inga teknologiska hinder
Idag finns i princip inga teknologiska hinder för att tömma vraken på olja, men tömningen kan vara mycket kostsam (uppskattningsvis 20-250 miljoner SEK per vrak). Kostnaden för en tömning måste dock jämföras med de socioekonomiska konsekvenser som uppkommer ifall motsvarande olja istället plötsligt kommer ut och förorenar kusten.

Noggranna vrakinspektioner nödvändiga
För att kunna fastställa att en sanering är ekonomiskt försvarbar ur ett miljönyttoperspektiv är det av stor vikt att initialt genomföra en noggrann vrakinspektion, som kan verifiera mängd och typ av olja ombord samt om vrakets skick tillåter sanering. Kostnaden för en detaljerad inspektion och riskbedömning är i storleksordningen 0,5-2 miljoner SEK per vrak.

Finansiering med fondmedel
Finansieringen av såväl detaljerade inspektioner och riskbedömningar, som saneringsinsatser rörande vrak där ingen ägare kan ställas ansvarig, skulle kunna lösas på liknande sätt som tidigare gjorts vid instiftandet av en fond med medel för sanering av förorenad mark. I anslutning till en dylik fond skulle det vara fördelaktigt att upprätta ett nationellt kompetenscentrum som samlar all kunskap inom området och som kan samordna aktionerna för att garantera ett effektivt utnyttjande av resurserna
14 Januari 2010  | Länk | S/S SKYTTERN | 1 kommentar


12.000 webbutiker! | alltomklader.se
(c) 2011, nogg.se & Bo Ask                                             Skaffa en gratis hemsida