Startsidan Blogg Fotoalbum Vänner Gästbok
Debatt Topplistor Om mig Logga in
Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<
Oktober (2019)
>>


värd minjontals Dollar

Oljetanker kapad av pirater


Somaliska pirater har kapat en oljefartyg från Saudiarabien värd miljontals kronor.

28 besättningsmän har tagits som gisslan.

Tankfartyget M/V Maran Centaurus seglade under grekisk flagg och kapades av pirater i söndags, dryg 1300 kilometer utanför Somalias kust.

Fartyget var på väg från Saudiarabien till New Orleans i USA med olja i lasten, rapporterar AP.

Enligt NAVFOR, den europeiska styrkan på plats i Somalia, består tankfartygets besättning av 28 personer.

Nio från Grekland, sexton från Filippinerna, två från Ukraina och en person från Rumänien.

Alla befaras nu ha tagits som gisslan.

300 000 ton olja
Det är okänt hur mycket olja tankfartyget har i lasten, men kapaciteten ligger på runt 300.000 ton.

Oron är nu stort att piraterna ska lyckas krascha det 332 meter långa tankfartyget.

Något som kan leda till en miljökatastrof.

Andra gången oljefartyg kapats
Piraterna i Somalia har gjort sig kända för flera djärva attacker mot fartyg utanför landets kust.

Det här är dock bara andra gången som en oljetanker kapats.

I november förra året tog piraterna över fartyget Sirius Star, även det från Saudiarabien, som hade olja till ett värde på 700 miljoner kronor i lasten.

Fartyget släpptes två månader senare efter att en lösensumma på runt 21 miljoner betalats ut.
30 November 2009  | Länk | KAPAD SUPER TANKER | 0 kommentar
177 år är Göta Kanal i år 2009

Våra klassiska kanalbåtar är världsunika och skräddarsydda för Göta Kanals små slussar.

Våra tre vackra historiska båtar är alla exakt konstruerade för att rymmas i kanalens minsta sluss. Juno, från 1874, är världens äldsta båt med övernattningsmöjlighet som fortfarande är i drift. Wilhelm Tham byggdes 1912 och vår unga Diana är från 1931.

Vi har omsorgsfullt underhållit och bevarat våra båtars skönhet och själ. Allt för att behålla rätt atmosfär ombord. Inredningsstilen på samtliga tre båtar går därför i tidstypisk anda.

Vi har tre kategorier av boende, en på vart och ett av båtens tre däck; bryggdäck, shelterdäck och huvuddäck. Hytterna är trivsamma, små och de flesta försedda med våningssäng samt handfat. Toalett och dusch finns i närheten. Matsalen, väl inramad i mahogny och mässing, är samlingsplatsen för resans måltider. I försalongen finns plats för umgänge, småprat eller varför inte bläddra i någon av böckerna i vårt lilla skeppsbibliotek.

Här intill hittar du mer information om våra fartyg.
28 November 2009  | Länk | 175 år 2007 | 0 kommentar
Hälsomärkning kan vara vilseledande

Hälsomärkning kan vara vilseledande


Läs också:
En portion = 25 gram Så lurar företagen oss att äta mer 25 Blogga om artikeln
Länka till artikeln från ditt blogginlägg - kopiera den här adressen:





Räcker verkligen en chipspåse på 300 gram till tolv personer?

Det undrar Livsmedelsverket, som efter en granskning kommit fram till att produktmärkning om vägledande dagligt intag av socker, kalorier och fett kan vara vilseledande.



Granskning av produktmärkningen, den så kallade GDA-märkningen, har gjorts efter en anmälan till Konsumentverket och Livsmedelsverket för vilseledande hälsomärkning mot tre livsmedelsföretag, gjord av organisationen Sveriges konsumenter. Anmälningarna gäller Kalaspuffar, OLW-chips och Coca colaburkar- och flaskor.

Sveriges konsumenter anser att märkningen på produkterna har utformats för att få dem att verka nyttigare än de i själva verket är.

"Så ärligt det kan bli"

Till exempel är chipspåsar från OLW märkta med information om att produkten bara ger sju procent av det vägledande dagliga intaget av kalorier. Förutsättningen är att portionen inte är större än 25 gram, vilket innebär att en 300 grams påse räcker till tolv personer.

Livsmedelsverket har nu skrivit till OLW för att få veta hur företaget resonerar när det gäller portionsstorleken.

OLW ägs av den norska koncernen Orkla. Orklas chef för näring och hälsa, Anders Högberg, anser inte att företagets märkning är vilseledande.

– Absolut inte. Det är så ärligt det kan bli, säger han till TT.

– 25 gram är den portionsstorlek som man kan få in i en balanserad kost, det är det vi tagit till utgångspunkt för vår märkning. Vi vill vara tydlig med hur mycket chips man bör äta. Det folk sedan äter, det kan inte vi påverka, säger Anders Högberg.

Kan ge föreläggande
Livsmedelsverket inväntar nu ett skriftligt svar från OLW. Om myndigheten inte anser att det är rimligt kan OLW:s märkning betecknas som vilseledande för konsumenterna. Då kan myndigheten ge företaget ett föreläggande om att ändra märkningen.

GDA-märkningen har lanserats av stora internationella livsmedelsföretag. GDA står för guidance daily amount, vilket ungefär betyder vägledande dagligt intag. Märkningen utgår från behovet hos en vuxen person som förbrukar 2 000 kalorier per dag.
27 November 2009  | Länk | Meny Mat och Bak recept | 0 kommentar
värdens största kryssnings fartyg

< Oasis of the Seas >

Tvingades köra i 21,6 knop under Stora Bältbron
den bron är bara 65 meter segelfri höjd. Fartygets
höjd över vattent är 75 meter ??


En bjässe på 255 000 ton
Höjd: 75 meter. (Stora bältbron 65 meter)
Längd: 360 meter.
Bredd: 64 meter.
Djup: 9,2 meter
Vikt: 255 000 ton.
Passagerare: 6 400.
Besättning: 2 160.
Isbitar: 50 ton per dag.
Förbrukning av servetter: Cirka 10 000 om dagen.
Yta med heltäckningsmatta: 90 000 kvadratmeter.
Konstföremål: 7 000.
Vatten i poolerna: 2 300 kubikmeter.
Färskvatten: 4 100 000 liter om dagen.



6 saker du kan göra ombord


Äta! Det finns 24 restauranger och serveringar. Några är öppna dygnet runt.
Åka karusell, surfa i ”flowride”, klättra eller glida i hängsele 25 meter över fartygets däck (Central park) i en stålvajer.
Se vattenakrobatik på Aqua theatre eller se musikalen ”Hairspray” i Opal theatre.
Slappa i champagnebaren eller Rising tide bar som sakta hissas upp och ner mellan 5:e och 8:e däck.
Sjunga karaoke i On air bar. Hänga i spat eller i casinot, som har 475 spelmaskiner på 1 400 kvadratmeter.
26 November 2009  | Länk | lyxkryssaren | 1 kommentar
Pyttebolag köper budget- version av monsterflyget

Pyttebolag köper budget- version av monsterflyget
Världens största passagerarflygplan, Airbus 380, kommer nu i en ny version – som tar rekordmånga 840 passagerare.

Beställare är det lilla flygbolaget Air Austral.

Hittills har Airbus 380 sålts till prestigebolag som Emirates och Singapore Airlines. De har satsat hårt på att lansera planet som lyxigare än alla andra, med förstaklasskabiner med egen dusch och en bar där resenärerna kan mingla med en drink i handen.

Air Austral, baserat på franska ön La Reunion i Indiska oceanen, har valt att slopa både första- och affärsklass i sina nya 380:or. Istället blir det bara ekonomiklass på bägge våningsplanen och därmed har kapaciteten kunnat öka från 525 till rekordmånga 840 stolar.

Attraktiv i Asien
Även i andra delar av världen kan denna budgetversion av planet vara intressant, på sträckor med hög beläggning i exempelvis Kina och Inidien. I Japan flyger en specialversion av Boeings jumbojet, 747-400D som är inredd med bara ekonomiklass, men den tar ändå ”bara" 660 passagerare.

Air Australs maskiner ska sättas i trafik på sträckan La Reunion–Paris under 2014. När den linjen premiärflögs första gången för 80 år sedan, tog det tio dagar för det lilla propellerplanet att avverka den 930 mil långa sträckan, skriver nyhetsbyrån Reuters.
23 November 2009  | Länk | A 380 B 840 Pass. | 0 kommentar
upp till 10 ton vatten kan avdunsta från bladen på ett stort träd

upp till 10 ton vatten kan avdunsta från bladen på ett stort träd en varm dag.

Hur många träd sågas ner / dag för att få ny Odlings
mark inne i Djungelen, bara våra björk träd suger ju
upp ca. 100 liter / dag. Därför borde vi vara mera
rädda om vår natur. Och låta bli att såga ner vår skog.
22 November 2009  | Länk | 10 TON vatten / träd...? | 0 kommentar
Utanför Måseskär/Orust på västkusten vrak av Skyttern

Vraket har en historia som räcker för flera långfilmer

Fratyget har 8000 kbm olja i sin BARLAST kvar ännu o som läcker 1 kbm/dygn
läs här nedan om fartyget....vad händer om inget görs snarast...jo dåkommer
det upp 8000 kbm olja och breder ut sig över stränderna längs västkusten.....

nu ligger det omk. 700 st stora fartyg och läcker olja där ute, lika mycket olja som i en jätte tanker. det blir väldigt kletigt längs hela väst kusten, vill vi ha framtiden
ner kletad med olja...välj själva ni på väst kusten...upp mot NORGE...



Utanför Måseskär på västkusten ligger ett vrak från andra världskriget och läcker olja. Allt medan det läckaget blir ett större och större miljöproblem, bollas ärendet mellan olika myndigheter som ingen i vanlig ordning känner något ansvar.

Det är inte vilket fartyg som helst som ligger där i djupet och skapar problem för byråkraterna på västkusten. Där ligger vraket efter ett fartyg som varit med om mer än femtio år av Europas mest intressanta historia, ett skrov som rymmer minnen och upplevelser för flera långfilmer och ett par tjocka romaner.

Från början hette hon Suevic och tillhörde det berömda White Star Line, samma bolag som Titanic. Vid förra sekelskiftet var Suevic en viktig länk i emigranttrafiken. Hon förde regelbundet 400 passagerare och last med 13 knops fart mellan Europa, Kapstaden och Australien.

Den 17 mars 1907 var Suevic med 382 passagerare och last på väg mot Plymouth. Det var en dimmig dag och kaptenen missade fyren på Lands End så grovt att då Lizards ljus plötsligt syntes var fartyget alldeles intill fyren och rände upp på grund för full maskin.

Passagerarna och lasten räddades, men fartyget satt hårt på grundet och i den starka vinden var risken stor för att skrovet skulle brytas sönder. Rederiet beslöt då att spränga loss fören för att på så vis rädda resten av fartyget. Det gick bra. Med hjälp av dynamit kapades fartyget ett stycke för om bryggan.

Skrovet släpades av fyra bogserbåtar till Southampton. En ny för konstruerades som svetsades ihop med resten av fartyget och så, ett och ett halvt år senare, var Suevic sjövärdig igen. Det var en på sin tid mycket omskriven räddningsaktion, den märkligaste fartygsreparationen någon dittills hade sett.

Suevic fortsatte att skeppa emigranter till Australien ända till första världskrigets utbrott 1914, då hon fick tjänstgöra med trupptransporter bland annat till Medelhavet.

Allt gick bra, kriget tog slut och Suevic putsades upp och sattes in igen på sin vanliga rutt till Australien. Hon hann göra mer än femtio resor innan rederiet ansåg att fartyget blivit för nedgånget.

Suevic såldes 1928 till ett norskt rederi som byggde om henne till valkokeri.

Hon fick nu namnet Skytteren och tog hand om valar som levererades av 4-6 mindre fartyg. Det var lönsamma år på de kalla men valfiskrika haven ända fram till andra världskrigets utbrott då Norge ockuperades av tyska trupper.

Då låg Skytteren i Göteborg och belades som alla andra norska skepp med kvarstad. Eftersom både den norska ockupationsregeringen och den norska regeringen i exil i London gjorde anspråk på fartygen fick ingen av dem tillgång till dem.

Tyska fartyg strök utanför den svenska kusten, redo att sänka alla fartyg som kunde tänkas transportera krigsmateriel mellan Sverige och England. En dag bröt sig ett stort antal av de norska båtarna ut och lyckades trots minor och tyskt bombardemang ta sig över till England, fullastade med strategiskt material.

Skytteren övertogs nu i Göteborg av rederiet Nortraship, som tänkte sätta in henne i de allierades livfarliga men livsviktiga sjötransporter. Hon deltog därför i ett nytt utbrytningsförsök, som genomfördes den 1 april 1942 då ett stort antal fullastade fartyg lämnade Göteborg för att ta sig ut till den väntande brittiska flottan utanför den svenska kusten. Men där fanns också tyska flottan, som hade fått tips om att utbrytningen skulle genomföras.

Tyskarna öppnade eld. Bara två av konvojens fartyg lyckades ta sig igenom kanonelden. Sex av fartygen sänktes av tyskarna, tre lyckades återvända till Göteborg.

Skytterens styranordning hade saboterats och då fartygen inte kunde manövreras på rätt sätt lät besättningen under tysk kanoneld själva sänka henne utanför Måseskär.

En besättningsman ombord dödades men de övriga 110 besättningsmännen togs till fånga. Fartyget, som var fullastat och fulltankat, gick omedelbart till botten. Hon ligger med styrbords sida upp och med fören i väst.

Ovanför vraket bildas en stor bleke. Platsen är därför omtyckt av sportfiskarna, som kan känna doften av olja långt innan de nått platsen.

Varje sommar är det många turister som kommer till bleken för att försöka se något av det mystiska vraket där nere som härbärgerar en så lång och spännande historia och som nu återigen gör sig påmind med sitt oljeutsläpp.1942 lämnade Skytteren tillsammans med flera fullastade fartyg Göteborgs hamn för att ta sig ut till den brittiska flottan utanför Sveriges kust. Men de överraskades av tyskarna som öppnade eld. Bara två av fartygen klarade sig igenom kanonelden. Skytteren blev så illa tilltygad att besättning valde att själva sänka henne utanför Måseskär.
21 November 2009  | Länk | fartyget skyttern | 0 kommentar
världens största kryssningsfartyg

Oasis of the seas är sju meter högre än brons segelfria höjd (65 kontra 72 meter). Därför har kryssningsfartyget nedsänkbara skorstenar för detta enda tillfälle. En merkostnad, ”broavgift” på drygt 17 miljoner svenska kronor. Med nedsänkta skorstenar klarar man bron med 15 centimeter, men för säkerhets skull passerade man under lågvatten med 21,6 knops fart, och utnyttjade den så kallad squateffekten för att sänka fartyget i vattnet ytterligare. Maginal på pappret blev då upp emot en halv meter.
Men som kapten William S. Wright sa till media innan passagen:
– Jag tror också att danska myndigheter har en viss säkerhetsmarginal när de uppger att brons höjd är 65 meter.



Lite fakta och trival om världens största kryssningsfartyg.

Tonnage: 225 282 brutto.
Längd1 187 feet: (360 meters).
Bredd 208 feet: (65 meters).
Djupgående: 30 feet (9.1 meters).
Kryssningsfart: 22,6 knop.
16 passageraredäck (däck 13 saknas) 24 passagerarhissar.
2 706 hytter.
5 400 passagerare i dubbelhytt (maximalt 6 296 I extrabädd) besättning 2 165 personer.
Byggkostnad 11 miljarder svenska kronor.
8 November 2009  | Länk | Världens Största Fartyg | 0 kommentar
Wilhelm Gustloff

Wilhelm Gustloff. 208,5 x 23,5 meter, 25.484 BRT tyskt passagerarfartyg, byggt 1938

Motor MAN 8 cylindrig på 9.500 Hk fart 15,5 knop, 12000 nm på full tank






www.wilhelmgustloff.com/sinking.htm

uppkallad efter nazistisk "martyr". Skeppet byggdes för 1463 passagerare och en besättning på 650 personer. Under ett ynka år hann hon gå i kryssningstrafik genom "Kraft durch Freude" med subventionerade semesterresor för arbetare. Sen kom kriget. Den 30 januari 1945 var hon proppfull med civila flyktingar och soldater på väg från Danzig mot Kiel för att fly från röda armén. Hur många som var ombord vet ingen, kanske 10 000. På kvällen upptäcktes hon av av sovjetiska ubåten S-13, under kapten Alexander Marinesko. Tre torpeder träffade och hundratals dog omedelbart. Efter en timme sjönk hon på 50 m djup utanför den numera polska kusten. Ca 1250 överlevde och kanske 7-9000 dog i iskallt vatten och snöbyar. Det var 15 minusgrader den natten och detta är den värsta sjökatastrofen någonsin. Vraket betraktas som grav och krigsmonument, området bevakas av polska kustbevakningen och dykning är inte tillåten. Fören och aktern är välbevarade, men mitten demolerades efter kriget. Midskepps är skrovet så trasigt, att om det berömda Bärnstensrummet (enligt rykten) finns där, lär även det vara söndertrasat.

Tragiskt nog nåddes aldrig Gustloff av varningen om den ryska ubåten S 13 som låg och lurpassade på tyska fartyg rakt i Gustloffs kurs. Men klockan 21.15 lät kommendören Aleksander Marinesco avfyra tre torpeder mot fartyget, som alla träffade. Den andra torpeden gick rakt in vid simhallen, där flera hundra marinlottor inkvarterats. De flesta hann aldrig uppfatta något, de dog vid explosionen. Fartygets vin- och spritförråd som låg vägg i vägg exploderade, och splitter och skärvor från 60 000 flaskor for som projektiler in mot kvinnorna. Endast två personer överlevde från denna del av fartyget, de som försökte ta sig ut stängdes inne av de vattentäta dörrarna som omedelbart stängts vid attacken.
En stor del av besättningen stängdes också inne. De var inkvarterade i den främre delen av fartyget och när dörrarna stängts hade ingen en chans att komma ut. De dog antingen av vattnet eller i en långt utdragen och plågsam kvävningsdöd.
De eskortfartyg som följt Gustloff kom fram, men det hårda vädret och det iskalla vattnet krävde direkt en stor tribut. När en av livbåtarna skulle firas låste sig mekanismen på ena sidan medan den andra sänktes. Efter några sekunder föll båten, de som tagit plats i den föll handlöst ned i vattnet och försvann.
Hela havet fylldes av panikslagna människor. De som hade livbälten måste dock snabbt upp i en livbåt eller en flotte, och de flesta kyldes snabbt ned.
Wilhelm Gustloffs dödskamp varade ungefär en timme. Strax innan hon försvann inträffade något som för de överlevande för alltid kom att rista sig in i deras minne. Heinz Schön simmade i sitt livbälte och vände sig om mot fartyget:
"Och då skedde det ofattbara. Som av en spökhand tändes på en gång hela fartygets belysning – i full glans strålade skeppet. Gustloff sjunker i festbelysning."
Samtidigt dånade visslan oupphörligt, något som ingen senare hjälpligt kunnat förklara. Det var en wagneriansk ragnarröksvision, samtidigt som snön yrde och månen då och då tittade fram mellan de rasande molnen.
Nio fartyg räddade omkring 1 250 människor, men då det funnits drygt 10 500 människor ombord hade mer än 9 000 människor omkommit. Tidernas största fartygskatastrof var ett faktum, men händelsen har inte förrän de senaste åren börjat uppmärksammas.
Wilhelm Gustloff är en massgrav, hon vilar på omkring femtio meters djup vid den polska kusten. Talrika expeditioner har besökt henne, trots att det i princip är dykförbud på platsen. Envisa rykten har velat göra gällande att det ryktbara bärnstensrummet (en gåva av en preussisk kung till tsaren) funnits ombord, och detta har lockat många dykare.
Ryktena är troligen endast skrönor, som så ofta när ett fartyg går under. Men Östersjön är platsen för den största fartygsolycka historien känner
8 November 2009  | Länk | 30/1-45 Sänktes Gustloff | 0 kommentar
Tomatsås, mozzarella och slantade småländska isterband.

Isterbandspizzan är ”bene, bene”

Småländsk speziale
Tomatsås, mozzarella och slantade småländska isterband.

Antonios betyg:

”Bene, bene! Korven är jättegod. Lite syrlig och med mycket karaktär.”

Antonios 4 tips till hemmabagaren
Använd vilken korv eller vilket kött du vill. Kallskuret kan du lägga på när pizzan är färdiggräddad medan korv kan gräddas med i ugnen.

Använd mozzarellaost, men låt den bara vara med i ugnen ett par minuter på slutet.

Ta god tid på dig. Pizza är ingen snabbmat. Degen bör jäsa svalt i minst ett dygn.

Kavla ut degen så tunt som möjligt. Då kan du grädda pizzan i hög temperatur och den blir saftigare.


– Heter korven isterband, säger du? Den är bene, bene.

Det är inte varje dag man får utmana en världsmästare.

Superstjärnan Antonio Polzellas passion för pizza har tagit honom ända till italienska pizzalandslaget och en VM-titel 2004. Han vann med sin Follie Primaverili, en kreation med sparris, mascarponeost, pistaschnötter, brieost och riven potatis.

Världsmästaren lobbar för pizza på lokala råvaror. Korv är lika givet på den kalabriska pizzan som brieost på den franska.

Men vad sägs då om klassisk svensk kalvsylta som topping? På mässan i Älvsjö befinner vi oss trots allt i Sverige, långt borta från knotiga olivträd och dignande tomatplantor.

Vattnas i munnen
Antonio tittar på syltan.

– Den går utmärkt att använda även om jag inte tror att den blir bra ihop med tomatsås. Men man kan ha nästan vad som helst på pizza.

Jag tar honom på orden, scannar av mitt småländska arv och trollar fram en lysande idé.

Isterbandspizza.

Det riktigt vattnas i munnen.

Degen är given och i min värld är tomat och ost obligatoriskt. Jag skivar upp ett isterband, dekorerar och sedan åker skapelsen in i ugnen.

Tio minuter senare kommer domen.

– Bene, bene. Jättegott. Korven är riktigt god.
8 November 2009  | Länk | Meny Mat och Bak recept | 0 kommentar
Helstekt fläskhare med valnötter

Helstekt fläskhare med valnötter





Tillagning

1. Putsa fläsraden från senor etc men låt fettkappan vara kvar. Skär ett rutmönster i fettkappan med en vass kniv. Salta och peppra rejält runt hela köttbiten. Pensla slutligen med marinad. Använd din favorit eller blanda en egen av 2 msk soja och 2 msk honung.

2. Sätt en termometer mitt i steken och placera den på en ugnsfast form. Lägg hela valnötskärnor runt om. Stek i 160 grader ugnsvärme ca 1 timme, tills innertemperaturen är 72 grader. Ös steken och rör runt nötterna då och då.

3. Ta ut steken och låt svalna. Skiva i tunna skivor och placera på uppläggningsfat. Lägg valnötterna runt om skivorna.

8 November 2009  | Länk | Meny Mat och Bak recept | 0 kommentar
Platt fall för super-dumpern

Platt fall för super-dumpern

Hur bärgar man ett monster som väger över 600 ton?

Vad säger man till chefen när man lastat 200 ton för mycket, och bilen inte pallat
Vad händer om du försöker lasta 600 ton på en dumper som är avsedd för 400 ton?

Du måste ringa bärgningskåren?

I de allra största dagbrotten används de allra största maskinerna för att orka transportera de allra största lasterna.

Och vill man ha en rejäl dumper för att köra kol eller malm, ja då skaffar man en Caterpillar 797 Mining Truck. Visserligen kostar den nästan 24 miljoner – men den lastar också hela 363 ton och man får en motor på 3 370 hästar.

Men även med så stora maskiner måste man vara noga att inte lasta för mycket. Dumpern på bilden har enligt jalopnik.com lastats med närmare 600 ton malm – och då gick det som det gick.

Den naturliga frågan när man ser bilderna från undrar man: Hur bärgar man en dumper på 260 ton – som dessutom är lastad med ytterligare 600 ton.
5 November 2009  | Länk | Super Dumper | 0 kommentar
Choklad och lingonmuffins

Choklad och lingonmuffins

Choklad och lingonmuffins. 6 stycken stora – eller 12 små (1 muffins = 240 kcal)

Du behöver:

Antal portioner:

2 ägg

1 dl råsocker

1,5 dl vetemjöl

1 dl osötad musli, kanel & frukt (Axa)

1,5 tsk bakpulver

2 msk flytande margarin, ev mjölkfritt

0,5 dl mellanmjölk

1,5 dl frysta lingon

25 gram mörk choklad i stora bitar

Gör så här:

1. Vispa ägg och socker poröst. Blanda vetemjöl, musli och bakpulver i en djup tallrik. Tillsätt det torra samt margarin, mjölk och 1 dl lingon till äggsmeten. Rör så att det blir blandat. Häll upp smeten i 6 stora muffinsformar eller 12 vanliga. Jag brukar ha dubbla formar.

2. Lägg i en bit choklad i varje. Grädda muffinsen i 200 grader i cirka 15 minuter. Häll på resten av lingonen efter halva tiden.
1 November 2009  | Länk | Meny Mat och Bak recept | 0 kommentar


12.000 webbutiker! | alltomklader.se
(c) 2011, nogg.se & Bo Ask                                             Skaffa en gratis hemsida