|
|
|
Må
|
Ti
|
On
|
To
|
Fr
|
Lö
|
Sö
|
| | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | |
|
November (2019) |
|
|
|
(1) |
|
(1) |
|
(1) |
|
(1) |
|
(1) |
|
(1) |
|
(1) |
|
(2) |
|
(3) |
|
(1) |
|
(1) |
|
(1) |
|
(2) |
|
(3) |
|
(1) |
|
(1) |
|
(1) |
|
(1) |
|
(2) |
|
(1) |
|
(1) |
|
(2) |
|
(3) |
|
(1) |
|
(2) |
|
(2) |
|
(3) |
|
(2) |
|
(1) |
|
(2) |
|
(2) |
|
(3) |
|
(2) |
|
(2) |
|
(3) |
|
(4) |
|
(4) |
|
(5) |
|
(4) |
|
(2) |
|
(3) |
|
(2) |
|
(2) |
|
(1) |
|
(2) |
|
(2) |
|
(3) |
|
(2) |
|
(1) |
|
(3) |
|
(2) |
|
(1) |
|
(2) |
|
(2) |
|
(3) |
|
(2) |
|
(2) |
|
(3) |
|
(4) |
|
(3) |
|
(2) |
|
(4) |
|
(3) |
|
(4) |
|
(3) |
|
(4) |
|
(4) |
|
(5) |
|
(3) |
|
(4) |
|
(3) |
|
(4) |
|
(5) |
|
(3) |
|
(3) |
|
(4) |
|
(4) |
|
(3) |
|
(3) |
|
(6) |
|
(6) |
|
(4) |
|
(4) |
|
(4) |
|
(4) |
|
(3) |
|
(5) |
|
(3) |
|
(5) |
|
(5) |
|
(4) |
|
(3) |
|
(5) |
|
(4) |
|
(3) |
|
(7) |
|
(9) |
|
(7) |
|
(7) |
|
(7) |
|
(8) |
|
(8) |
|
(7) |
|
(7) |
|
(5) |
|
(9) |
|
(6) |
|
(5) |
|
(6) |
|
(3) |
|
(8) |
|
(7) |
|
(9) |
|
(7) |
|
(7) |
|
(9) |
|
(10) |
|
(8) |
|
(14) |
|
(15) |
|
(5) |
|
(7) |
|
(10) |
|
(8) |
|
(5) |
|
(5) |
|
(6) |
|
(5) |
|
(5) |
|
(8) |
|
(4) |
|
(5) |
|
(6) |
|
(5) |
|
(8) |
|
(10) |
|
(5) |
|
(5) |
|
(5) |
|
(4) |
|
(12) |
|
(5) |
|
(2) |
|
(3) |
|
(7) |
|
(2) |
|
(2) |
|
(3) |
|
(1) |
|
|
(10) |
|
(0) |
|
(2) |
|
(42) |
|
(2) |
|
(2) |
|
(3) |
|
(3) |
|
(126) |
|
(2) |
|
(8) |
|
(5) |
|
(1) |
|
(16) |
|
(5) |
|
(20) |
|
(49) |
|
(66) |
|
(53) |
|
(82) |
|
(19) |
|
(0) |
|
(16) |
|
(76) |
|
(0) |
|
(3) |
|
|
|
|
Inlägg: 611 |
Kommentarer: 87 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Att stå upp för något
Jag har svårt för detta uttryck, till exempel i kombination med att man gör det i anslutning till att man gör det för "allas lika värde.". Ännu konstigare låter det om man bara påstår att man (vi) står upp. Då låter det som man i moraliskt avseende står över de flesta medmänniskor. När Jesus hängde på korset med en rövare på var sida, blev han smädad av den ena, medan den andre erkände honom som Guds son. Till honom sa Jesus att han inom kort skulle vara med honom i paradiset. Underförstått är att den andre rövaren skulle kastas i det brinnande Gehenna. Rövarna hade i valsituationen samma människovärde, men det förändrades när de gjorde olika val. Så är det alltid med begreppet lika värde. Det finns så länge man inte blir till en belastning för omvärlden. Så fungerar det i praktiken.
|
31 Maj 2019
| Länk
| Filosofi
| 0 kommentar
|
|
|
|
Hälsa och sjukdom
”Hälsan tiger still”, säger ett gammalt talesätt. Många folksjukdomar tiger också still, men inte hur länge som helst. Progressionen av dessa ofta smygande tillstånd inom till exempel hjärt-kärlområdet och många cancerformer kan under längre eller kortare perioder föra sitt expansiva liv i relativ stillhet innan fullskalig sjukdom konstateras. Den dåliga hälsan gör förr eller senare sin röst hörd. Enligt världshälsoorganisationens (WHO) definition från 1946, som är den mest använda, är hälsa ”Ett tillstånd av fullständigt fysiskt, psykiskt och socialt välbefinnande”, Som så många andra deklarationer uttrycker denna definition en utopi. En hypotetisk fråga: Finns det, eller har det funnits, någon människa som har upplevt ett sådant tillstånd från vaggan till graven? Hur skulle WHO teoretiskt sett definiera ohälsa, eftersom dess begrepp om hälsa utesluter all form av sjuklighet. Förslag: ”Ett tillstånd av fullständigt, fysiskt, psykiskt och socialt illabefinnande” Förhoppningsvis har aldrig någon individ tvingats vara med om ett sådant absolut helvetiskt tillstånd. Problemet med WHO:s och många andras definitioner är att man inte ser hälsa och sjukdom i ett dynamiskt perspektiv. Definitionerna framstår som för evigt huggna i sten. Nedan följer en mer praktiskt orienterad definition av hälsa: ”En frisk patient är en patient som inte är tillräckligt undersökt”
|
20 Maj 2019
| Länk
| Samhälle
| 0 kommentar
|
|
|
|
Mohammed och Ali i Dantes helvetesvision
Mohammed, som sågs som en avfälling från den sanna tron (kristendomen), och hans kusin och svärson Ali jagas av en demon med sitt bart huggande svärd i åttonde kretsen i Dantes Inferno, där bland andra de som sår split och splittring straffas i evighet. De osalige som straffas för att de söndrat fläks upp om och om igen (slits isär). Ali var profet för den shiitiska sekten, vilken klöv islam i två huvudriktningar. Detta skrevs i början av trettonhundratalet I Divina Commedia. Nedan ett utdrag: ...En tunna som mist sin botten eller laggar rämnar ej så som en jag där blev varse, kluven från hakan ner dit där man fjärtar, hans tarmar hängde ned emellan benen; inälvor såg man och den unkna påsen som gör till träck allt det som mänskan slukar. Medan jag ivrigt tittade på honom såg han på mig och slet med sina händer upp bröstet sägande: ”Se mig, Mohammed, så vanställd nu! Se hur jag själv mig styckar! Där framme går Ali i tårar, uppfläkt i ansiktet från luggen ned till hakan... Dante skulle retroaktivt kunna tilldelas en ”fatwa” för sin ur islamistisk synpunkt hedniska framställning av Mohammed och Ali. Salman Rushdie, som av framlidna Ayatollah Khomeini tilldelades en sådan förbannelse, som bara kan återkallas av den som utfärdade den, ville i sin bok Satansverserna påvisa att Satan och ängeln, som förmedlade Allahs budskap till profeten, är en och samma person, och att allt kommer från samma källa, både de heliga och de sataniska verserna. Islamismen gör sig ständigt påmind, till exempel den 12 juni 2016, när minst femtio personer sköts ihjäl på en gayklubb i Orlando av en IS-sympatiserande terrorist. Troligen blir belöningen inte tjogtals oskulder i Paradiset. Risken är överhängande att denne och de flesta av hans kollegor hamnar i källarens bottenvåning. Den 7 april 2017 utförde en (muslimsk) uzbek, som skulle utvisas, ett terrordåd i centrala Stockholm med en lastbil. Det debatteras nu för fullt huruvida personen är islamist eller inte. SVT har infört beteckningen ”lastbilsattacken”, som gäller tills vidare. Jämför gärna med Romsons tal 2015 om ”olyckorna” i New York den 11 september 2001.
|
14 Maj 2019
| Länk
| Litteratur
| 0 kommentar
|
|
|
|
En straffdikt mot tidens ondska
I ett förklarat ögonblick skrev jag i ungdomen ned en rimmad vidräkning med tidens falska profeter, som jag uppfattade dem i blixtbelysning. Verserna är tyvärr lika aktuella idag.
Av allt det avskum, som sölar jorden, är du den störste av alla dem, som trampar rosor och leder horden Bland själars gravar har du ditt hem Du tror dig skyddad av starka glansen Med falskhet kryddad du tråder dansen bland alla spillror på livets stig, som »övertygelsen« leder dig
Av vetenskapen och vitterheten är du blott känd för din dekadans Du fuskar ständigt och lägger beten för charlataner, kulturens svans Du rider vågor av konjunkturer Med tidens frågor, portalfigurer, du firar orgier i pekoral och applåderas på piedestal
Du skriver dikter, filosoferar, och vet exakt vad som ej är rätt Händer något, du kommenterar och skyltar fåfängt med ditt porträtt Du fäller tårar eller sarkasmer Du gisslar »dårar« och grips av spasmer, när illusionerna som du har, går mot sin upplösning, som är snar
Så knapp är tiden när mörkret tätnar och hastigt kommer din stora dag, då vinden biter och själen bleknar, ty jämlikheten är dödens lag Då slutar leken, som du bedrivit, då stängs salongen, där du har skrivit, när trossar kapas från kända land och ödet lämnar din slappa hand TW den 17 juni 1967 (Publicerad i Andra Testamentet 2006)
|
4 Maj 2019
| Länk
| Poesi
| 0 kommentar
|
|
|