HALMSTAD.
Det mesta talar för trafikkaos under Tall Ships Races. Så ställ bilen hemma, gå, cykla eller ta bussen.
Det var budskapet när kommunen och bussföretaget Arriva i går presenterade sina tankar inför Halmstads största jippo någonsin.
– Vi vet vad som händer vid festivaler och större arrangemang. Vi så det under SM-veckan nyligen då bussarna valde att ta andra körvägar. Det är djungelns lag som gäller för biltrafikanterna. Bilarna bildar köer och det innebär att bussarna inte kommer fram utan står stilla, bland annat på Laholmsvägen, säger Christina Andersson vid Arriva, det bolag som på uppdrag av Hallandstrafiken kör stadsbussarna i Halmstad.
Chefen för kommunens teknik- och fritidsförvaltning, Torsten Rosenqvist, har fått uppgifter om att de 300 000 besökare som det talats om under de fyra festivaldagarna kan bli bortåt det dubbla. Och det sätter ännu större press på organisationen.
– Vi uppmanar folk att gå eller cykla till festivalområdet och jag tror att vi kommer att lyckas, det gick ju bra under Solheim Cup för några år sedan.
Även om bussarna kommer att få problem med att ta sig fram med många bilar och fotgängare på stadens gator sätter man dock hopp till att de ska kunna lösa transportproblemen.
Halmstads kommun bjuder sina skattebetalare på två enkelresor per person under Tall Ships Races. Med en kupong som kommer i brevlådan ska man kunna få ett busskort som sedan kan laddas med kontanter.
Samtidigt uppstår problem för de turister som kommer hit och vill åka buss och inte har försett sig med busskort. Bussarna är ju numera kontantlösa.
– Störningar kommer det att bli men jag tycker vi har gjort vad vi kunnat. Vi kommer att köra med allt vi har plus lite till. Vi kommer att ha standby-bussar för att snabbt kunna sätta in och förstärka om det behövs, berättar Arrivas områdeschef Patrik Wadenhed.
Det innebär att de cirka 60 stadsbussar som körs en vanlig dag kommer att rulla men de kommer att köras extra många timmar per dygn. Därutöver sätts 24 extrabussar in som delvis kommer från andra bussbolag än Arriva.
Bland annat sätts en extra busspendel in som ska ta folk till och från bussterminalen Österskans och hamnen. För att bussarna ska kunna köra in och ut från Arrivas depå och uppställningsplats kommer parkering att förbjudas utmed Stationsgatan. En risk finns dock att Stationsgatan blir igenkorkad av fotgängare.
Men även om Halmstadborna väljer att gå, cykla eller åka buss finns det tusentals besökare som kommer hit i sina bilar.
– Vi kommer att ha 4 000 extra parkeringsplatser i hamnområdet. Där kommer det att kosta 60 kronor att parkera för en heldag.
Föreningslivet med 100 personer kommer att hjälpa till på parkeringarna och de kommer att få del av intäkterna, säger Torsten Rosenqvist.
För att lätta på trycket ytterligare kommer Öresundstågen att ha fler vagnar och köra extra turer under festivaldagarna 5–8 augusti.
Tillsammans med polisen kommer också snabba beslut att tas om att omgående flytta bort felparkerade bilar om de exempelvis stör eller stoppar busstrafiken.
– Felparkerade bilar kommer att flyttas vid behov, påpekar Torsten Rosenqvist.
När jippot är över kommer det även att gå en extra busspendel på måndagen mellan Österskans och Stenhuggeriet. Klockan 13 ska man från kustlinjen kunna se när ett 70-tal fartyg lämnar Halmstad.
Vi uppmanar folk att gå eller cykla till festivalområdet och jag tror att vi kommer att lyckas .