Kalkylerar livslånga ambitioner...
Startsidan Blogg Vänner Gästbok Debatt Om mig Logga in
Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<
April (2026)
>>


Bil/Heelerstatistik/Utställningsförberedelser

Nu har vi bil igen =). Känns VÄLDIGT skönt faktiskt, det börjar bli dags att handla igen. Finns absolut inget att ha till mellanmål eller frukost... =(

Jag ringde till SKK förut på uppdrag av heeleforumet, för att kolla hur måga heelers det beräknas finnas i Sverige. Fick inget rakt svar, men det föds mellan 60 och , i år, 105 hundar om året i Sverige. Snittet låg på 80-95 hundar/år och sen få man själv räkna ut antalet tillsammans med medellivslängden, som SKK ansåg var 10 år, osv. Inte min grej det här med matte... HM. Men runt 800-1000 hundar kom vi väl fram till tror jag. Inte så mycket det inte...

Nu är det bara några dagar kvar till utställningen i Askersund. Resten av veckan går till övning och övning. Hon har blivit jätteduktig på att ställa sig och kan stå på kommando nu. Det är bra. Igår ökade hon sina skills i att sitta vackert ganska ordentligt. Hon fattar galoppen på en gång, men jag måste fortfarande visa henne med handen, än räcker det inte med kommandoord, men det kommer. Hon är så FRUKTANSVÄRT lättlärd att man nästan bli chockad... =P

Nu vill hon ABSOLUT lägga sig i mitt knä och sova så jag får väl lägga mig på soffan med henne en stund... =)

5 Augusti 2008  | Länk | Hundliv | 0 kommentar
Födelsedagsfika och hund+ STEFAN-bad

Idag blev en baddag. Vi var hos Lotta och födelsedagsfikade i förmiddags och efter en massa bus i trädgården var Elliot TVUNGEN att svalka sig i avloppsvatten-bäcken intill deras gräsmatta. Efter det doppet drog vi raka vägen hem, jag sprang upp i lägenheten och hämtade våra badkläder + vattenflaskor och sen iväg till Tisaren, Sandviksbaden. Både Elliot och Pepsi, men framförallt STEFAN badade. Han ville tillochmed inte gå upp, jag fick tjata på han, haha. Vi var nog i vattnet iallafall en halvtimme. Varmt var det också. Sen åkte vi hem vid 15-tiden och käkade och sen dess ligger vi deckade i soffan... VARMT idag! Fjärde dagen av EXTREM värmebölja. Det har varit runt 30 grader i fyra dagar.
28 Juli 2008  | Länk | Hundliv | 0 kommentar
Bad och lek i Tisaren

I eftermiddag var vi upp till Tisaren, Sandviksbaden, med Elliot och Pepsi och dom lekte APmycket både i vattnet och på stranden. Vattnet var faktiskt riktigt varmt för att vara Tisaren.


2 st nice rumpor som försvinner i en RASANDE fart upp mot stranden, HÄR SKA BUSAS!

Skönt att bada!

Simmar ut till husse en vända...

Elliot gräver som VANLIGT när hon är på stränder.

Elliot vilar en LIIITEN LITEN stund.

Duktiga vovvar som väntar med matte medans husse köper hamburgerbröd.

 

23 Juli 2008  | Länk | Hundliv | 0 kommentar
En heeler på Djurens Center!

Mamma och dom kom =). Vi åkte en sväng till Marieberg och jag fick ett lila linne av Therese! Köpte hundmat till Elliot också, jag ska prova med doggy lax och ris.

Det hände en lite kul grej på Djurens center, helt plötsligt i ögonvrån fick jag syn på en liver and tan heeler!!! Jag hajade till direkt och kunde inte låta bli att gå fram och hälsa på tjejen som höll i kopplet och vi blev ståendes och prata i säkert en halvtimme. Hennes Mysak, tror jag han hette, kom visst från Therese Löfs kennel i Odensbacken, och den kenneln är ju lite länkad till Berits, så hon visste vem Berit var och så. Hon skulle också på utställningarna i Askersund och Uppsala, och bodde i Askersund, så det var ju lite kul! Dessutom tipsade hon om en tjej som kanske skulle ha valpkurs om jag hade tur, så jag har skickat ett mail till henne också. Nu jäklar SKA jag gå på valpkurs! Hoppas hon tänker köra nåt i sommar nu, om Soffie drar ihop nån valpkurs till hösten så tänker jag gå på den med! ^^, Elliot behöver vara bland andra hundar för hon blir lite kaxig och morrar och reser ragg när andra hundar närmar sig...

Ikväll är jag barnvakt iallafall (HIHI) mamma lämnade kvar Rickard här, så jag har klippt honom (läs: snaggat) och nu ligger han och kollar på Pirates of the Caribbean Vid världens ände på blueray med Elliot. Snart kommer Stefan hem och då blir det väl kanske lite EXTREMT sent kvällsfika...

26 Juni 2008  | Länk | Hundliv | 0 kommentar
GUBBAR!!!

Tog en tur upp till skogen runt Hultsjön. På vägen ut ur Hallsberg vid Vassbron stod polisen så det blev kortkoll och blåsning. Väl uppe i skogen svängde vi in på en skogsväg som såg trevlig ut, kom ut på ett mysigt hygge som såg väldigt promenadvänligt ut med maskinspår och stigar. När jag stannat bilen kommer en bil körande mot mig, sakta men ökar farten när den ser att jag kliver ur bilen. Jag går ur bilen och öppnar bakluckan för att koppla och ta ut Elliot, när bilen stannar precis intill mig. Två gubbar sitter i bilen, han i passagerarsätet vevar ner rutan och jag tänkte "jaha nån som ska fråga om vägen nånstans när jag inte hittar ett dugg härute". Men han säger "-Vad ska du göra med hunden?" precis som Elliot var ett olagligt vapen eller nåt, "-Jag tänkte ta en promenad på skogsstigarna här ute." svarade jag. "-Vi vill inte ha några hundar springande i markerna här." svarar gubben. Vaddå springande i markerna? "-Jag vet att man inte får ha hund springande i skogen vind för våg på sommarhalvåret, det är förbjudet." svarade jag lite irriterat. Sen grymtade dom bara surt och puttrade iväg. Efter min promenad kom dom körandes igen och stannade där en bil parkerat redan innan jag kom, satt kvar i bilen och tänkte visst vänta in bilens passagerare och fråga vad dom gör ute i skogen...

Nu undrar jag en sak, om det här nu var markägarna, har dom rätt att förbjuda mig att gå i skogen med hund, kopplad eller okopplad? Såvitt jag vet så får man gå i skog och mark enligt allemansrätten, men inte bryta grenar osv. Och vad gäller lös hund på sommarhalvåret så ska man ha hunden under uppsikt och kontroll intill sig, inte nödvändigtvis kopplad. Men med KOPPLAD hund får man väl i vilket fall gå i skogen så mycket man vill??? Någon som vet hur det ligger till?

Jag blir så arg, ska hundägare portas från att ta en promenad i skogen...?

25 Juni 2008  | Länk | Hundliv | 2 kommentarer
TUSSI & PEPSI 6 ÅR IDAG

Idag fyller Tussi och Pepsi 6 år. GRATTIS VOVVARNA! Synd att dom båda är hemma hos mamma och SKITSURA för dom löper båda två. Så vi får väl fira en annan dag. Jag kan ju inte åka dit iallafall, för mormor ska ha bilen mellan halv två och sextiden ikväll. Då är jag fast på Kullen och kommer inte så långt.

Nu måste jag läsa om det psykologiska åldrandet. Ska satsa på prov på fredag igen, men lovar inget.

21 Maj 2008  | Länk | Hundliv | 0 kommentar
Hemma igen...

Då var vi hemma igen då. Elliot börjar riktigt känna igen sig här hemma nu, när vi kommer in springer hon direkt in under soffbordet och börjar umgås med sina strumpor och tuggsaker. Härligt att se att hon känner sig hemma! Hon är mycket lugnare här hemma också, jämfört med hos mamma i Dylta... där finns det ju tre katter och två stooora hundar att impa på med sina bästa tricks. Hon är helgalen där, speciellt emot Tussi, och hon säger ju inte ifrån till Elliot ordentligt heller... Pepsi däremot, hon bara visar sin dominans genom att bli stel, morra och vända sig bort när Elliot närmar sig. Hon vill inte alls ha med henne att göra. Men så löper hon nu också, och Pepsi är en riktig BITCH när hon löper...

Det känns redan som om Elliot börjar bli större, jag kan riktigt tycka mig se hur hon växer! Jag tror nog det kommer bli en bra hund av henne.

Elliot och Tussi har en speciell sorts kärlek dom emellan.

Elliot ligger på gräsmattan hemma hos mamma och filosoferar lite...

Sitter i Therese´s knä och hjälper till med o surfa på blocket...

15 Maj 2008  | Länk | Hundliv | 0 kommentar
Möte med Tussi och Pepsi

Just nu ligger jag en dag efter med bloggandet märker jag. Men så får det väl bli en tid framöver.

Nu har jag blivit lite tveksam till "Myran" det känns mer som ett kattnamn... Jag måste ju bestämma nånting snart. Vi säger Göta sålänge här i bloggen så ingen förvirring uppstår.

Igår var vi till Dyltabruk och träffade Tussi och Pepsi för första gången. Pepsi var lite upphetsad i början eftersom Rickard joggat med henne precis innan vi kom, och sen kom matte, och då blev det skrika av! Men det gick jättebra, Pepsi hälsade men tyckte att den där lilla får allt hålla sig på sin plats och lugna ner sig lite! Göta tyckte nog att Pepsi var lite läskig och tog det ganska lugnt runt henne. Dessutom är ju Pepsi väldigt dominant och leker helst ALDRIG. Tussi däremot, hon tyckte att Göta var helfestlig, så vi fick hålla hårt i henne i början så hon inte skulle börja leka så hårdhänt med stackars lilla Göta... men istället var det GÖTA som var hårdhänt mot Tussi, hon hoppade rakt på henne och utmanade henne hela tiden, och sprang förbi henne det snabbaste hon kunde liksom för att retas... Men det gick som sagt jättebra och alla kom överens på hundars vis. Det var riktigt kul att se den framtida lilla flocken tillsammans. Men, skulle vi ta hem Pepsi nu skulle Göta aldrig få leka, bara sitta i ett hörn och uppföra sig. Så Pepsi kommer som sagt att bli kvar i Dylta några veckor till.

Bilresan då? Den gick jätebra! Eftersom jag körde själv så kund hon ju inte vara lös, så hon fick åka i buren som jag spände fast i baksätet. Så småningom får hon åka där bak, men i början kan det vara tryggt för henne att se mig. Hon pep iallafall hela vägen till Rejmes där man åker av motorvägen, sen somnade hon, och hela hemvägen till hallsberg sen var helt lugn. Kanon!

Rickard, en trött Göta, Tussi och Therese.

Pepsi vill helst att Göta stannar på replängds avstånd...

Där är den där mystiska vita päls- och klobollen igen...

5 Maj 2008  | Länk | Hundliv | 0 kommentar
Jag försäkrar!

Idag har jag fixat lite med försäkringar till mina numera 2 hundar. Lilla Göta (har fortfarande inte bestämt nytt namn...) behöver en försäkring och Pepsis ville jag kolla över eftersom den är dyr. Pepsi var veterinärvårds plus försäkrad, utan livförsäkring. Nu har jag bytt försäkringsbolag, så båda skulle vara på samma, och genast kostar Pepsi inte ens halva beloppet, inklusive livförsäkring. Så nu har båda två liv och högsta veterinärvård till samma pris som Pepsi hade bara veterinärvård. Vilken bra affär! =)

Idag har jag tvättat sen sju imorse. Tvättstugan såg förjävlig ut, men när man såg vem som tvättat innan mig var det inte så konstigt. Så jag fick städa för två efter tvättpasset. Sen har vi varit till banken, och Stefan har fixat sitt pass. Mer har det inte blivit so far... Däcken måste bytas på bilen, och tiden är knapp, på torsdag är det ju första maj... men det kan jag inte idag... Hade jag vetat att mormor skulle strunta i det hade jag åkt för länge sen!! Ska åka till Marieberg om en stund och fixa lite grejer.

28 April 2008  | Länk | Hundliv | 0 kommentar
Göta

Idag var jag tvungen att ta sovmorgon. Har sovit max 3-4 timmar tre nätter i rad nu. För mycket skola, stress och tankar som snurrar i huvudet. Nu kanske man kan vara lite pigg idag.

Igår var vi och kollade på valpis igen. Jag och mamma =). Den här gången blev jag riktigt kär! Det var verkligen rät valp jag fastnat för. SÅ PÅ ONSDAG KOMMER LILLA GÖTA HEM =). Hon ska nog få ett annat tilltalsnamn tror jag. Så i helgen måste jag fixa lite bebisgrejer. Pepsi ska få sova över hos mamma och co några veckor så valpen och jag får lite tid tillsammans. Det kommer nog gå bra, Pepsi vet ju inget... men hon har det bättre där än hos mormor. Lite mer folk som bryr sig om henne.

Jag tror det här är fjärde helgen i rad som jag ska vara hos mamma. Pappa kommer dit, och det är ju inte så ofta vi träffas. Stefan vill inte följa med, som vanligt. Jag tänkte åka om en liten stund, pappa skulle vara där till lunch.

26 April 2008  | Länk | Hundliv | 0 kommentar
Valpboom

Valpen...

Alla syskonen

Okej. Det gick sådär att "kolla" på hundarna. Jättetrevlig uppfödare! Hon tyckte såklart absolut att jag skulle köpa en valp av henne. Dom var verkligen JÄTTESÖTA, båda valpar och hundar. Och självklart var det en valp som jag föll för. Så den har jag preleminärbokat nu. Ska tänka över det hela, prata med mormor, mamma och Stefan och så får vi väl se. Jag är iallafall jättesugen! Hade ju tänkt mig valp till hösten, men hon hade inga inplanerade kullar då, och dessutom så kanske det inte är så lätt med en vintervalp som en sommarvalp...

Det är ju bara det här med att sälja Freyja. Ska jag köpa valpen måste jag vara säker på att jag säljer Freyja, annars blir det svårt ekonomiskt. Nu är det hjärnkontor resten av eftermiddagen/kvällen som gäller...

 

23 April 2008  | Länk | Hundliv | 0 kommentar
Träff med Be´Löfs hundar

Ikväll har jag bestämt träff med Berit Löf i Kumla, som har kenneln Be´Löfs, för att träffa hennes hundar. Onsdag efter 14 ska jag dit. Ska försöka se till och ladda batterierna till kameran till dess! Måste ju visa bilder för Stefan och familjen...
22 April 2008  | Länk | Hundliv | 0 kommentar
Morrhoppa/Köpa hund-tankar

Jaha. Då har hundskrället skämt ut oss för dom nya grannarna, en barnfamilj med två fina lugna springerspaniels. Korven sket hon helt i, bara hängde i kopplet, ströp halvt ihjäl sig själv och lät som en livsfarlig dödsmaskin. Det känns som 500 steg bakåt i träningen. Såhär spontant känner jag att nä, nu får mormor ta sin hund och ta hand om henne. Jag vill ha en egen hund, köpa valp och börja från början, gå valpkurs, och INTE lämna hunden hos mormor EVER.

Lancashire Heeler

Såg två jättefina hundar på Segersjö för 3-4 år sedan och tyckte dom var jättesöta. Kom och tänka på dom hundarna i helgen, när mamma, Beatrice och jag satt och pratade lite hund, försökte hitta rasen på nätet och lyckades trots att jag inte visste namnet på rasen. Hittade tillochmed en uppfödare i Kumla, och en i Odensbacken, Skickade mail till henne i Kumla, och hon tyckte att jag skulle komma och kolla på hennes hundar, så det ska jag nog göra nu i veckan. Dom ser ju precis ut som små mini-Pepsis! Lancashire Heeler, Vallhund/Sällskapshund. www.lancashireheeler.se

21 April 2008  | Länk | Hundliv | 0 kommentar


hittabutik.se - 13.000 webbutiker! | ehandelstips.se - allt om ehandel
(c) 2011, nogg.se & Lollo                                              Skaffa en gratis hemsida